Satamaito & Kiilto: Yhteistä, asiakaslähtöistä kehitystyötä 

Yli 120-vuotiaan osuusmeijerikunta Satamaidon ja Kiillon yhteistyö sai alkunsa vuonna 2015 Satamaidon toimiessa vielä edellisessä toimipisteessä. Menestyksekkään yhteistyön takana on aidosti asiakaslähtöinen toiminta ja laaja-alainen kehitystyö.  

Tarkkuutta ja asiantuntijuutta vaativissa membraani- eli kalvosuodatinpesuissa korostuu suunnitelmallisuuden, raportoinnin sekä seurannan merkitys. ”Siirtyessämme uuteen meijeriin Ulvilaan oli Kiilto tiiviisti mukana valitsemassa käytettäviä kemikaaleja, kehittämässä pesuprosesseja sekä seurantamittaristoa. Kiillon asiantuntijuuden hyödyntäminen jo meijerin rakennusvaiheessa oli meille hyödyllistä”, kertoo Satamaidon tuotantopäällikkö Elina Naukkarinen ja jatkaa, ”pidän Kiillon tavasta olla mukana toiminnassamme, sillä he haluavat aidosti osallistua ja auttaa sekä toimivat ennakoivasti”.  

Sekä Kiillon Simo Antila että Satamaidon Elina Naukkarinen toteavat kumpikin tiiviin yhteistyön olevan menetyksen perusta.

Kun Satamaito muutti uusiin tiloihin, Kiilto oli mukana valitsemassa kemikaaleja sekä kehittämässä pesuprosesseja ja seurantamittaristoa.

Kiillon Head of Solutions Management Isa Myllymaan mukaan tämä onkin Kiillon yksi keskeisimpiä arvoja. ”Kiilto on lähellä asiakasta. Kaikki kiiltolaiset ovat päivittäin tekemässä työtä asiakkaidemme eteen. Kiillon ratkaisut ovat olleet markkinoilla jo vuosia ja asiakkaamme arvostavat luotettavuutta pesujen seurannassa ja dokumentoinnissa. Tämä varmistaa kokonaiskuvan ja elintarvikkeiden turvallisuuden, kun matalalla kynnyksellä reagoimme muuttuviin olosuhteisiin ja tarpeisiin”, kertoo Myllymaa. 

Asiantuntijuudella, seurannalla ja raportoinnilla aitoa lisäarvoa 

Kiilto tähtää yhteistyössä asiakkaalle aidon lisäarvon tuottamiseen. Ennen asiakassuhteen aloittamista kartoitetaan asiakkaan prosessit ja laitteistot sekä käytössä olevat pesukemikaalit, pesureseptit, annostelujärjestelmät, kalvojen spesifikaatiot sekä muut membraanipesuihin vaikuttavat tekijät. Näiden tekijöiden perusteella valitaan asiakkaan tarpeisiin sopivat kalvopesukemikaalit ja pesuprosessin parametrit.  

”Kalvojen käyttöikään vaikuttaa ratkaisevasti oikea pesumenetelmä. Vääränlaisella pesukemikaalilla tai annostelulla membraanit kärsivät ja niiden käyttöikä lyhenee, väärällä pesulla membraanit voidaan jopa tuhota. Ymmärtämällä parametreja ja seuraamalla toteutumaa voidaan kalvojen käyttöikää kasvattaa. Pesussa vaikuttavia parametrejä ovat pH (pitoisuus), lämpötila, paineet ja virtaukset”, kertoo Kiillon tekninen asiantuntija Simo Antila.  

Kiillon asiantuntijat vierailevat säännöllisesti Satamaidolla varmistaakseen pesuprosessien sujuvuuden ja optimoinnin.

Alkukartoituksen jälkeen Kiillon asiantuntijatiimi on jatkuvasti läsnä asiakkaan arjessa tarjoamalla teknistä tukea sekä seuraamalla asiakkaan mittauksiin perustuvaa raportointia, jonka perusteella tehdään prosesseihin tarvittaessa muutosehdotuksia. Myös Kiilto tekee kalvopesujen säännöllistä seuraamista sekä pesujen aikaisia mittauksia asiakkaan tiloissa, millä on tarkoitus kartoittaa kalvojen ja -pesujen tilaa.  

Naukkarinen kehuu Kiillon kattavia raportteja sekä proaktiivista otetta muutosten tekemiseen. ”Raportit ovat hyvin laadittuja ja minun on helppo vastailla Kiillon asiantuntijoiden muutosehdotuksiin niiden perusteella. Ja koskaan ei tietenkään tehdä mitään muutoksia ilman lupaani”, sanoo Naukkarinen.  

Tärkeä osa Satamaidon päivittäisiä rutiineja ovat laatutarkastukset, joiden avulla varmistetaan turvallisten ja laadukkaiden maitotuotteiden tuotanto.

Vastuullisempaa meijeritoimintaa konkreettisilla teoilla

Satamaitoa ja Kiiltoa yhdistää myös selkeät ympäristötavoitteet. Satamaidon toiminnan yksi kulmakivistä on vastuullisempi meijeritoiminta. Naukkarisen mukaan tämä näkyy tuotannossa esimerkiksi säästämällä vettä ja energiaa sekä kemikaalien käytön minimoinnissa. Konkreettisesti näihin tavoitteisiin voidaan vastata juuri esimerkiksi membraanipesujen yhteydessä.  

Myös Kiillon tavoite on optimoida asiakkaalla tehtäviä pesuja, sillä niiden avulla voidaan saavuttaa energia-, vesi- ja kemikaalisäästöjä. Naukkarinen mainitsee myös kemikaalien logistiikan olevan yksi tärkeä osa heidän tavoitteitaan. ”Suosimme isoja pakkauskokoja sekä pyrimme pitämään varaston pienenä. Kemikaalien rahtitoimitukset pyrimme minimoimaan vain kerran kuukaudessa tapahtuviksi”, Naukkarinen kertoo. 

Kiiltoa ja Satamaitoa yhdistävät selkeät ympäristötavoitteet. Yhdessä tarkoituksemme on säästää vettä ja energiaa sekä minimoida kemikaalien käyttöä.

Tulevaisuuden toiminnasta ja yhteistyöstä puhuttaessa Naukkariselle on selvää, että Kiilto pystyy tuomaan Satamaidon toimintaan lisäarvoa myös jatkossa. ”Tavoitteenamme on jatkaa jo tehtyä työtä eli kehittää mittaustamme ja tehdä mittaustuloksiin perustuen säätöjä pesuihin niin että pesukeskuksen liuokset pysyisivät mahdollisimman puhtaina, kemikaaleja käytettäisiin vähemmän ja vettä saataisiin säästettyä huuhteissa”, listaa Naukkarinen.  

Myös raportoinnin kehittäminen on osana tulevaisuuden toimintaa. ”Kiillon raportointi ja asiantuntijuus siihen on nyt jo hyvällä tasolla ja uskon, että tulevaisuudessa pystymme kehittämään sitä vielä enemmän toimintaamme ohjaavaksi”, päättää Naukkarinen.  

Sinua saattavat kiinnostaa myös: