Kauppakeskus Redin laatoitustöissä käytetään Kiillon tuotteita. Lahden Pro Laatoituksen Kari Airaksinen kertoo, että isossa hankkeessa korostuu hyvin toimivan logistiikan ja palveluasenteen merkitys.
Helsingin Kalasataman REDI on Suomen suurimpia käynnissä olevia rakennushankkeita. Syksyllä 2018 valmistuvassa kauppakeskuksessa on pinta-alaa hulppeat 64 000 neliötä. SRV:n rakentamaan kokonaisuuteen kuuluu myös esimerkiksi kahdeksan tornitaloa sekä valtava maanalainen parkkihalli.
Kokoa riittää myös Lahden Pro Laatoituksen urakalla REDIssä. Se laatoittaa kauppakeskuksen käytäviä 12 000 neliötä – ja muita liiketiloja kaupan päälle vielä noin 10 000 neliötä.
Lahden Pro Laatoituksen toimitusjohtaja Kari Airaksinen kertoo, että urakassa käytetään Kiillon tuotteita, muun muassa Toplan-tasoitetta, Floorfix-kiinnityslaastia ja Kiillon lattiasaumalaastia.
Haastatteluhetkellä käytävistä on valmiina yli puolet.
”Tähän mennessä Toplania on mennyt 40 lavaa, Floorfixia 15 lavaa ja Kiillon saumalaastia kolme lavaa”, Airaksinen laskeskelee.
Palveluasenne paikallaan
Kari Airaksisella on yhteistyöstä Kiillon kanssa jo kolmenkymmenen vuoden kokemus.
”Kiillon palveluasenne on ollut aina kohdillaan”, hän huomauttaa.
”Minulle henkilökohtaisesti tärkeää myös on Kiillon kotimaisuus. Minusta on hienoa työllistää väkeä Suomessa”, Airaksinen miettii.
Viivästykset vaikuttaisivat kaikkien työhön
Airaksinen kertoo, että valtavassa hankkeessa korostuu logistiikan merkitys.
”Tällaisissa isoissa kohteissa aikataulut ovat tiukkoja. Laatoittajien työn valmistumista odottaa aina jo seuraava työporukka, esimerkiksi putkiasentajat ja sähkömiehet.”
REDI tarkoittaa suojaisaa, tyyntä paikkaa sataman edessä, jossa on hyvä odotella kaikessa rauhassa varsinaisen laituripaikan vapautumista.
”Meillä ei ole varaa mihinkään turhiin odotteluihin. Jos työhön tulisi viivästyksiä, niin se vaikuttaisi kaikkien työhön.”
Laatoitus tarkan suunnitelman mukaan
Kauppakeskuksen kolmannen kerroksen käytävällä mittamies zoomailee käytäviä lasermitallaan. Ikkunan takana muutaman metrin päässä ohi vilistää Itäkeskukseen matkalla oleva metro.
”Saamme mittamieheltä tarkat kulmat, miten laattoja asetellaan eri alueilla. Laatoista tehdään elävää pintaa, vähän niin kuin siksak-kuvioita”, Airaksinen kuvailee
”Se on ihan kiva, että arkkitehti on halunnut antaa meille vielä vähän lisähaasteita. Laatoittajien mieli pysyy virkeänä”, Ruotsalainen lisää naurahtaen
Lahden Pro Laatoituksella on työmaalla 15 miestä. Tällä hetkellä töitä tehdään yhdessä vuorossa, mutta porukalla on valmius siirtyä myös useampaan vuoroon.
Juttu on julkaistu alunperin Rakennuslehden liitteessä KiiltoPro: Asiaa ammattilaisille. Lue liite kokonaisuudessaan täällä.