Ravintola Nooa valmistautuu kesän huippuhetkiin yhdessä Kiillon kanssa: Tall Ships Races kruunaa kesän

Ravintola Nooan kattoterassin auetessa voidaan toivottaa kesäkausi tervetulleeksi. Kesän myötä asiakasmäärät nousevat entisestään ja oman lisänsä sesonkiin tänä kesänä tuo joka neljäs vuosi Itämerellä järjestettävä Tall Ships Races tuoden yli 60 suurta purjealusta miehistöineen Turkuun. Suuri osa sujuvaa kesäsesonkia on tehokas hygieniatason ylläpitäminen.

Kesäsesonki on ravintoloille kiireistä aikaa ja ravintola Nooan sijainti Turun vierasvenesatamassa Aurajoen varrella takaa asiakasmäärien merkittävän kasvun kesän tullen. Asiakasmäärien lisääntyessä myös henkilökunnan määrä tuplaantuu, astianpesukoneen käyttö on lähes jatkuvaa sekä tilausmäärät niin raaka-aineiden kuin puhdistusaineiden osilta kasvavat.

Hygieniataso Nooassa on korkea ympäri vuoden ja kesän tullen ravintolassa kiinnitetään huomioita siihen, että kaikki paikat todella pysyvät puhtaina. ”Tietysti lämpö tekee tehtävänsä kesällä ja esimerkiksi kylmäketjusta huolehtiminen on tärkeää. Meille kuitenkin voimakas asiakasmäärien kasvaminen tuo isoimman muutoksen”, kertoo Simo Hallikainen, ravintola Nooan ravintoloitsija ja keittiöntoimenjohtaja.

Kesän tullen ravintoloiden asiakasmäärät nousevat entisestään, ja siten siivouksen tarve ja puhdistusaineiden käyttö lisääntyvät.

Oman lisän tänä kesänä ravintolan toimintaan tuo Turkuun rantautuva Tall Ships Races, jonka ennustetaan tuovan kaupunkiin noin puoli miljoonaa kävijää. ”Kesän jo valmiiksi moninkertaistamat asiakasmäärät vain kasvavat Tall Ships Races viikolla”, naurahtaa Hallikainen ja jatkaa, ”tapahtuma on tärkeä koko Turun jokirannan alueelle ja me kaikki hyödymme tapahtumasta, mikä on hienoa. Varaudumme Tall Ships Races-viikkoon koko alkukesän ajan, jotta tapahtuman aikaan tiedämme täsmälleen mitä meidän tulee tehdä. Tämä pätee kaikkeen toimintaan, kuten esimerkiksi raaka-aine- ja puhdistusainetilauksiin, vaikka tiedostammekin, että kaikkea saa tarpeen tullen lisää. Haluamme kuitenkin varustautua hyvin”.

Kasvu edellyttää avointa kommunikaatiota

Hallikainen tuntee Kiillon tuotteet ja toiminnan jo 14 vuoden takaa ja varsinaista yhteistyötä tahoille on kertynyt yhdeksän vuoden ajan. Vuonna 2015 Hallikaisen aloittaessa pääkokkina eräässä ravintolassa, hän soitti Kiillon avainasiakaspäällikölle Mika Sipposelle, sillä ravintolan ”pesuaineasiat” oli saatava kuntoon.

Yhteistyön toimivuudesta kumpikin nostaa esille avoimen ja ennakoivan kommunikaation, jonka ansiosta molemmat osapuolet pysyvät kartalla tarvittavista toimenpiteistä ja tarpeista. ”Meillä on ollut kova kasvu. Ravintoloiden avaaminen on todella hektistä ja kun viimeiset viikot ovat käsillä on tärkeätä, että asioista on infottu yhteistyökumppaneille etukäteen, eikä niin, että huomenna avataan ja tulisi olla pesukone kunnossa. Kasvu edellyttää avointa kommunikaatiota”, Hallikainen kertoo.

”Yhteistyö CT-ravintoloiden kanssa on helppoa ja mielekästä. Mikäli uusia ravintoloita aukaistaan tai jo olemassa oleviin hankitaan esimerkiksi uusia koneita, tieto tulee meille aina hyvissä ajoin niin teknisen tuen kuin tarvittavien aineiden osilta. Meillä on aina hyvin aikaa reagoida”, kehuu Sipponen.

Avoin kommunikaatio on hyvän yhteistyön perusta, toteaa Sipponen ja Hallikainen yhdessä.

Hallikainen nostaa tärkeimmiksi asioiksi yhteistyökumppaneiden tavoitettavuuden ja tilauksen teon helppouden sillä yleensä ravintoloiden keittiömestarit hoitavat tilaukset hektisen arjen keskellä. Useimmat yhteistyökumppanit henkilöityvät yhteistyöhenkilöön ja näin on tapahtunut myös Kiillon ja Nooan välisessä yhteistyössä. ”Mikalle voi aina soittaa ja asiat saadaan nopeasti hoidettua. Oli kyseessä sitten omavalvontasuunnitelman tekeminen, tiskikoneen hajoaminen tai asennusten hoitaminen niin saamme aina apua nopeasti”, Hallikainen kertoo.

Selkeät hygieniasuunnitelmat tuovat apua perehdytykseen

Kesän tullessa aikaa käytetään huomattavasti enemmän sesonkityöntekijöiden koulutukseen ja perehdyttämiseen. ”Olemme kuitenkin onnekkaassa tilanteessa, sillä meillä on paljon sesongista toiseen palaavia työntekijöitä”, Hallikainen kertoo.

Kiillon HygiNet® –palvelun avulla myös uusien työtekijöiden on helppo pysyä kartalla ravintolassa käytettävistä puhdistusaineista. ”Sähköisen suunnitelman lisäksi suunnitelmat ovat printattuina kaikissa ravintoloissa, joten uusien työntekijöiden on helppo käydä läpi mitä tuotetta ja suojavälineitä tulee missäkin kohdassa käyttää”, Hallikainen lisää. 

Ravintola Nooaan on valittu Kiillon asiantuntijoiden opastuksella tuotteistus, joka on mahdollisimman pieni ja selkeä karsien päivittäisestä käytöstä pois kaikki ylimääräiset tuotteet. Myös Hallikaisen toive oli, ettei ravintolaan tulisi mitään ylimääräisiä puhdistusaineita vaan kaikille tuotteille olisi selkeä käyttökohde. HygiNet® :issä oleva sähköinen suunnitelma pitää sisällään kaikki ravintolaan valikoidut puhdistusaineet, kemikaaliluettelot, ajankohtaiset tiedot sekä tuote- ja käyttöturvallisuustiedotteet.

Kotimaisia ja ympäristöystävällisiä valintoja vierasvenesatamissa

Turun vierasvenesatamassa sijaitsevan Nooan lisäksi Hallikainen luotsaa myös Nauvosta löytyvää ravintola Båthusetia. Nauvo on yksi Suomen isoimmista vierasvenesatamista ja kesän veneilijöiden määrä vaikuttaa merkittävästi ravintolan toimintaan. Kotimaisuus, hävikin vähentäminen sekä lähituotteet ovat molemmissa ravintoloissa tärkeitä tekijöitä. Niin Nooan kuin Båthusetinkin sijainti veden äärellä on vaikuttanut myös puhdistusaineiden valintaan ja yhdessä Kiillon teknisten asiantuntijoiden kanssa huolehditaan, että kemiaa ei annostella liikaa eikä toiminnassa synny poikkeumia. Lisäksi molemmissa ravintoloissa käytetään samoja tuotteita helpottaen työntekijöiden rutiineita mikäli he siirtyvät ravintoloiden välillä.

Ravintola Nooan sijainti veden äärellä on vaikuttanut myös puhdistusaineiden valintaan ja yhdessä Kiillon teknisten asiantuntijoiden kanssa huolehditaan, että kemiaa ei annostella liikaa eikä toiminnassa synny poikkeumia.

Hallikainen mainitsee kotimaisuuden ja ympäristöystävällisyyden tärkeimpinä lisäarvon tuojina yhteistyössä Kiillon kanssa. ”Ravintolatoimintaan kuuluu monta eri aspektia. Oli se sitten ruuanvalmistus, tarjoilu, hygienia tai siivous niin me haluamme jokaisen osa-alueen olevan kunnossa ja sellainen että me viemme sitä jatkuvasti eteenpäin. Tässä Kiilto on auttanut meitä paljon”, Hallikainen kertoo ja jatkaa, ”olemme tottuneet käyttämään Kiillon tuotteita eikä meillä ole edes tarvetta katsoa muita toimijoita Kiillon tuotteiden ja yhteistyön ollessa toimivia”.