Yli 50 vuotta toiminut Kouvolan Pesula Ky on mukautunut seudun rakenne- ja markkinamuutoksiin. Kun asiakas saa vaatteensa puhtaina, ehjinä, kuivina ja sileinä takaisin, on molemminpuolinen tyytyväisyys taattu.
Timo Seppälä kävelee raikkaassa pesulatilassa puhtaita ja viikattuja vaatteita katsellen. Tuotannon alkupäässä taas likaiset haalarit, pöytäliinat, pyyhkeet, lakanat, matot ja monet muut tekstiilit odottavat käsittelyä. Yrittäjän kasvoilta paistaa tietty tyytyväisyys.
Seppälä pyörittää yhdessä vaimonsa Hannan kanssa Kouvolan Pesula Ky:tä. Seppälän äiti perusti yrityksen vuonna 1966, isä tuli pian mukaan remmiin. Timo osti osuuden yrityksestä 1991 ja lopullisesti yritys tuli hänen vastuulleen 2001.
– Kun on kasvanut yrittäjäperheessä, oli luonnollista tulla mukaan toimintaan jo nuorena. Hanna tuli mukaan pesulatoimintaan vuonna 1996 ja on monessa asiassa primus motor vastaten isosta osasta toimintoja.
Pitkään toiminut perheyritys on luottanut aina laatuun. Kun asiakas saa sovitusti ajallaan takaisin puhtaat, ehjät, kuivat ja sileät vaatteet, ja juuri ne mitkä on pesuun toimittanut, on palvelu pelannut toivotusti.
Ympäristöystävällistä kumppanuutta
Kouvolan Pesulan päätuotteena on aina ollut vesipesu, jota täydentää kemiallinen pesu. Valko- ja kirjopyykille sekä erittäin likaisille ja aroille tekstiileille on omat pesuaineensa, jotka toimittaa Kiilto.
– Yhteistyö silloisen Farmoksen kanssa alkoi jo 1970-luvun puolivälissä. Lumenen kautta on päädytty Kiiltoon, mutta yrityksen nimestä riippumatta tuotteisiin on voinut koko matkan ajan luottaa.
Seppälä on tyytyväinen siihen, että Kiilto on pystynyt vastaamaan heidän tarpeisiinsa sekä ymmärtää ja palvelee myös pientä yritystä täydellä tarmollaan.
– Tuotteet toimivat ja hinta-laatusuhde on ok, mikä luo vahvan pohjan pitkäaikaiselle yhteistyölle. Hajuttomuus, hyvä pesutulos myös tosi likaisille työvaatteille, valkeiden lakanoiden hohtavuus ja värien säilyvyys kirjopyykissä puhuvat puolestaan.
Kiillon kilpailijat ovat Seppälän mukaan olleet aktiivisia, mutta eivät ole pystyneet horjuttamaan Kiillon vahvaa asemaa. Sitä pönkittää myös tuotteiden ympäristöystävällisyys.
– Vastuu ympäristöstä korostuu pesula-alallakin. Kiinnostus sitä kohtaan kasvaa kaikissa asiakasryhmissä. Ympäristömyönteisten pesuaineiden rinnalla muun muassa säästeliäs veden käyttö on osa ympäristövastuuta.
Puhtaan pyykin tuoksuttomuus
Kouvolan seudun yritysasiakkaat sekä lakanoitaan, pukujaan ja muita kodin tekstiilejään pesettävät yksityishenkilöt muodostavat yrityksen pääasiakasryhmän. Kouvolan kaupunki oli pitkään iso asiakas, mutta kilpailutuksen mukanaan tuoma hintapainotus päätti ainakin toistaiseksi yhteistyön.
– Kouvolassa on koettu isoja rakennemuutoksia, jotka ovat vaikuttaneet myös pesulatoimintaan.
Muutokset ovat heijastuneet myös henkilöstömäärään, ulkopuolisten työntekijöiden määrä on pudonnut huippuaikojen kymmenestä kahteen. Pari paikallista kilpailijaa ja valtakunnalliset toimijat pitävät markkinan vilkkaana.
– Tulevaisuus on turvattu. Olemme sopeutuneet tilanteeseen, jonka laitospyykin väheneminen on tuonut. Vuodenaikojen mukaiset kausivaihtelutkin ovat tulleet tutuiksi. Muuttuneessa tilanteessa kalliita arkipyhätöitä on voitu vähentää selvästi, ja yrittäjien oman työpäivän pituutta on saatu kohtuullistettua.
Toteaa Seppälä neutraalintuoksuisen puhtaan pyykin keskellä. Suomessa kun puhdas pyykki ei enää tuoksu parfymoidulle, kiitos hajuttomien pesuaineiden. Sortimentista löytyy toki hajustettujakin pesuaineita niitä välttämättä haluaville.