Miten yhteiset ympäristötavoitteet johtivat uuteen innovaatioon

Yhteinen sitoumus kestävään kehitykseen ja ympäristötoimiin loi pohjan kolmen eri yrityksen yhteistyössä löydetylle ammattisiivouksen uudelle innovaatiolle. Tampere-talo, SOL ja Kiilto ovat toimineet kumppaneina jo pitkään. Uusi probioottinen puhtausratkaisu viimeisteltiin yhteistyössä ympäristössä, jossa puhtaus on välttämätön osa mukavuutta ja turvallisuutta.

Ensimmäisenä Pohjoismaisena kongressikeskuksena Joutsenmerkin saanut Tampere-talo pyrkii jatkuvasti kehittämään ympäristötoimiaan. Kumppanien valinta päivittäisiin ylläpitoprosesseihin, kuten siivoukseen, on tärkeää paitsi kestävyyden myös viihtyisyyden kannalta.

”Siivous on tärkeä osa mukavuutta ja turvallisuutta. Joutsenmerkittynä toimijana meille on tärkeää, että käytetyt siivousaineet ja -menetelmät tukevat kestävään kehitykseen tähtääviä toimiamme. Yhdessä siivouskumppanimme SOLin kanssa olemme valinneet Tampere-taloon Joutsenmerkittyjä Kiilto Pro tuotteita”, kertoo Marko Koivisto, Tampere-talon kiinteistöpäällikkö.

SOL on toiminut Tampere-talon siivouskumppanina jo useiden vuosien ajan ja molemmat toimijat jakavatkin yhteisen näkemyksen konkreettisista teoista ympäristövastuun kantamiseksi. ”Meillä on pitkä ja hyvä yhteistyö Tampere-talon kanssa. Tampere-talo arvostaa ja edellyttää yhteistyökumppaniltaan kriittistä omien toimintatapojen tarkastelua ja parantamista sekä jatkuvaa kehitystä.”, kertoo Tarja-Leena Sipiläinen, SOLin palvelujohtaja. Tavoitteiden saavuttamiseksi SOL käyttää esimerkiksi Joutsenmerkittyjä tuotteita ja tekee tiivistä yhteistyötä valittujen vastuullisten toimijoiden, kuten Kiilto, kanssa.

Marko Koiviston, Tarja-Leena Sipiläisen ja Pirkko Heinilän mielestä pitkäikäinen yhteistyö yritysten välillä on mahdollistanut uusien ratkaisujen kehittämisen.

Yhteisten tavoitteiden toteuttaminen innovatiivisten ratkaisujen avulla

Tampere-talon, SOLin ja Kiillon pitkäaikainen ja tulevaisuuteen tähtäävä yhteistyö oli vakaa lähtökohta uuden probioottisen puhdistusaineen, Kiilto Pro Universal Probion, testaamiselle ympäristössä, jossa vastuullisesti toteutettu siivous ja puhtaus ovat avainasemassa. Probioottinen siivous eroaa perinteisistä puhdistusaineista sillä, että ne eivät ainoastaan puhdista pintoja, vaan myös jättävät jälkeensä hyödyllisiä mikrobeja. Probioottiset mikrobit jäävät puhdistuksen päätteeksi pinnoille ja jatkavat lian ja hajujen poistoa myös puhdistuskertojen välillä. Luonnollisten entsymaattisten prosessien kautta probiootit hajottavat lian pienemmiksi hiukkasiksi, minkä ansiosta puhdistus on helpompaa jatkossa.

Probioottinen siivous

”Kiilto oli aktiivinen osapuoli ehdottaessaan meille tuotteen testaamista vuoden 2022 lopussa”, kertoo Tarja-Leena Sipiläinen kysyttäessä, miten he päätyivät testaamaan uutta tuotetta. ”Olimme jo pitkään miettineet probioottisten tuotteiden mahdollisuuksia. Samanaikaisesti SOL oli myös ilmaissut kiinnostuksensa tämänkaltaiseen tuotteeseen. Yhdessä SOLin kanssa lähestyimme Tampere-taloa ja tarkensimme tuotteen ominaisuuksia ja vaatimuksia heidän kohteessaan. Joutsenmerkki oli tuotteen ehdoton edellytys”, lisää Kiillon asiakkuus- ja kehityspäällikkö Pirkko Heinilä.

Probioottisten puhdistusaineiden tarjoama pitkäaikainen parannettu puhtauden ja hygienian taso sekä se, että probiootit pysyvät tehokkaina pitkään siivouskertojen välillä, olivat SOLille houkuttelevia tekijöitä. ”Kiilto Pro Universal Probio on täysin uusi ja siksi kiinnostava ratkaisu, ja se sopii täydellisesti kunnianhimoisiin tavoitteisiimme”, Sipiläinen jatkaa.

Marko Koivisto kertoo, että uusia innovatiivisia ratkaisuja toivotetaan myös Tampere-taloon tervetulleiksi. ”Meillä on pitkät yhteistyön perinteet SOLin ja Kiillon kanssa. Tarjoamme mielellämme mahdollisuuksia uusien vastuullisten innovaatioiden testaamiseen oikeassa toimintaympäristössä. Tuote, joka ”siivoaa itsekseen” eli tehostaa entisestään siivouksen tulosta on erittäin tervetullut kiireiseen siivousarkeemme.”, sanoo Koivisto.

Joutsenmerkki symboloi laatua, turvallisuutta ja kestävyyttä

SOLin mukaan yhteistyö testauksen aikana sujui hyvin sillä Tampere-talo, SOL ja Kiilto olivat kaikki selvillä vastuistaan ja viestintä sujui ripeästi. Uusi probioottinen ratkaisu ei ole herättänyt huolta ja käyttäjien sekä Tampere-talon vierailijoiden palaute on ollutkin pelkästään positiivista. Koivisto uskoo, että se johtuu ympäristömerkinnästä: ”Kiilto Pro Universal Probio on saanut Joutsenmerkin, mikä tarkoittaa, että se on käynyt läpi tiukat prosessit ennen sertifioinnin saamista”.

Tähtäämme alamme ympäristöjohtajuuteen Joutsenmerkin avulla

08.03.2024

Tampere-talon, SOLin ja Kiillon yhteiset ympäristötavoitteet olivat projektissa ratkaisevassa roolissa. Kaikki kolme toimijaa jakavat yhteisen kiinnostuksen kestävään kehitykseen ja erityisesti ympäristötoimiin. ”Kun vastuulliset toimijat löytävät toisensa sitä kautta saadaan entistä vaikuttavimpia tekoja vastuullisuudenkin saralla”, tiivistää Marko Koivisto ja jatkaa: Yhteistyö on sujunut koko hankkeen ajan erittäin hyvin. Tällaiset merkittävät tuotekehitysprojektit eivät tapahdu hetkessä ja uskon kaikkien olevan erittäin tyytyväisiä, kun tuote on saanut ympäristömerkinnän ja on käytettävissä arkipesuihin”.

Tampere-talo on tapahtumayritys ja valoisa kulttuuri- ja konferenssikeskus Tampereen sydämessä. Se on äänestetty Suomen parhaaksi konferenssikeskukseksi seitsemän kertaa peräkkäin. Yhtenä pohjoismaiden suurimmista konferenssi- ja konserttikeskuksista heillä on vuosittain 675 000 vierailijaa ja he järjestävät noin 1100 tapahtumaa.

SOL on kyvykäs, innovatiivinen ja kansainvälinen palvelualan perheyritys, joka tarjoaa monipuolisia siivous-, tila-, kiinteistöhuolto- ja turvallisuuspalveluita. SOL:lla on lähes 10 000 rekisteröityä asiakasta ja se toimii valtakunnallisesti Suomessa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Ruotsissa. SOL:lla on lähes 14 000 työntekijää.

Kiilto on yli sadan vuoden historian omaava perheyritys, joka kehittää, valmistaa ja myy kemianalan ratkaisuja. Heillä on omat tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnot, jotka ovat pohja ketterälle ja arvokkaalle yhteistyölle. Kiilto työllistää noin 800 ammattilaista yhdeksässä maassa.

Yhteistyössä Tampere-talon ja SOLin kanssa. Teksti: Mira Pinta Kuvat: Mikko Uosukainen