Pakkausten kerääminen takaisin ja niistä uusien valmistaminen voi kuulostaa yksinkertaiselta. Eikä se vaikeaa olekaan, jos mukana olevilla toimijoilla on yhteinen tavoite löytää uusia ympäristön kannalta kestävämpiä ratkaisuja. On kuitenkin kiinnostavaa purkaa kokonaisuutta osiin ja tutkia lähemmin pilotin eri vaiheita. Siten ymmärrämme paremmin, mitä jatkossa on tärkeää ottaa huomioon.
Suljetun kierron pilotti lähti liikkeelle jo vuonna 2020. Koronapandemia kuitenkin sekoitti tilannetta ja hidasti keräystä.
”Osassa keräyskohteissamme ei ollut pandemian aikana toimintaa”, kertoo Kiillon ammattihygienia- ja kuluttajaliiketoiminnan pakkausasiantuntija Heidi Kähkönen.
Kun pilotin ulkopuolisista haasteista päästiin, saatiin keräysvaihe päätökseen syksyllä 2022. Keräystapoja oli kolme, joista asiakkaat pystyivät valitsemaan heille sopivimman.
”Osa asiakkaistamme keräsi tyhjiä pakkauksia 660 litran jäteasioihin, joissa oli muovisäkit. Toinen vaihtoehto oli IBC-konttien metallihäkki, johon oli laitettu muovinen suursäkki ja kolmas keräysastia oli uudelleenkäytettävä pahvikontti. Asiakkaat oli ohjeistettu huuhtelemaan pakkaukset ennen keräysastiaan laittamista. Tulppia ei kerätty”, Kähkönen kertaa.
LHG Group organisoi kerättyjen pakkausten kuljetuksen. Kotkan ja Haminan kaupungit lähtivät mukaan keräyspilottiin kesäkuussa 2021.
”Logistiikka pyörii hyvin. Pakkausten käsittely ei teetä henkilökunnalle juurikaan ylimääräistä työtä. Riittää, että pullot ja kanisterit vain huuhdellaan kevyesti, ennen kuin ne laitetaan keräykseen”, puhtauspalvelupäällikkö Leena Järvinen Kotkan kaupungista kertoi tuolloin.
Tehoa kuljetuksiin
Keräysjakson aikana Kiillon asiakkaat keräsivät yhteensä 5500 kiloa tyhjiä pakkauksia, mikä oli myös pilotin tavoitteena. LHJ Groupin Pasi Kaskisella on ajatuksia siitä, miten logistiikkaa voisi kehittää.
”Suomessa ollaan maantieteellisesti hajallaan ja tehokkuuden lisäämiseksi pakkausten murskausta tai paalaamista matkan varrelle pitäisi kehittää. Kuljetustehokkuutta voitaisiin parantaa myös keskittymällä kuljetuksissa sinne, missä pakkausjätettä syntyy eniten. Lisäksi olisi hyvä pohtia, miten tyhjien pakkausten kuljettaminen voitaisiin yhdistää kaikkeen muuhun kuljettamiseen”, Kaskinen pohtii.
”Oli tosi kiva olla mukana. Toivon, että pilotti saa jatkoa. Olisi hieno, jos suljetun kierron malli lähtisi toimimaan”, hän sanoo.
Eri muovilaadut kannattaa kerätä
Keräyksen jälkeen seuraavana osoitteena oli Lassila & Tikanojan (L&T) kierrätyslaitos, jossa pakkaukset käsiteltiin.
Mikko Mäenpää L&T:ltä kehuu vuoropuhelun eri toimijoiden välillä olleen helppoa.
”Kaiken ei tarvitse niin olla vaikeaa”, Mäenpää rohkaisee hymyillen.
”Kaikki muovilaadut mitä pystytään erilliskeräämään, kannattaa kerätä. Jos on idea siitä, millaista muovijaetta syntyy paljon ja mitä voisi kerätä, niin ilman muuta kannattaa miettiä, voisiko sitä myös jatkojalostaa. Jos ei samaksi tuotteeksi uudelleen, niin entäpä uudeksi tuotteeksi”, hän jatkaa.
”Syntypaikkalajittelu on erittäin tärkeää laadun takaamiseksi”, Mäenpää muistuttaa viitaten keräävän tahon sitoutumiseen kierrättää oikein.
Kaskinen on samoilla linjoilla.
”Erottelutekniikat toki paranevat koko ajan ja tavat saada kerättyä puhtaampaa muovia. Tosiasia on, että mitä puhtaampana ja homogeenisempana muovi saadaan talteen, sitä laajemmin sille löytyy erilaisia käyttökohteita”, hän sanoo.
Kierrätysmuovin osuus lähellä maksimia
Kun pakkaukset oli saatu käsiteltyä granulaatiksi, oli aika testata niiden valmistusta uusiksi pakkauksiksi. Pakkausten valmistuksesta vastasi Muovi-Heljanko, jolle toimitettiin yhteensä viisi säkkiä granulaattia.
”Lähdimme testaamaan materiaalia säkkikohtaisesti. Prosessia säädettiin muovilaadun mukaan, sillä niiden sulaindeksit olivat erilaiset”, kertoo Muovi-Heljangon toimitusjohtaja Simo Heljanko.
Sulaindeksi (MFI, Melt Flow Index) on luku, joka kuvaa kuinka polymeerisula virtaa vakio-olosuhteissa. Tämä on pakkauksen onnistumisen kannalta tärkeä tieto, sillä kestomuovit sulatetaan, kun niistä valmistetaan erilaisia tuotteita.
”Koska sulaindeksi oli eri, sen vaikutti kanisterien painoon ja massan paineeseen”, Heljanko selventää.
Uudet kanisterit ovat monikerrospakkauksia, joiden sisä- ja ulkopinta on neitseellistä muovia. Kierrätysmuovia laitetaan keskikerrokseen. Heljangon mukaan uusien pakkausten sisältämä 35% kierrätysmuovia lähentelee maksimimäärää. Pakkauksen tulee läpäistä asianmukaiset testit, jotta se saa tarvittavat hyväksynnät.
”Kierrätysmuovi on lisääntynyt kaikessa pakkausvalmistuksessa. Kierrätysmuovin kanssa olemme toimineet vuosia, mutta suljetun kierron testausta emme olleet vielä tehneet muiden toimijoiden kanssa”, hän kertoo.
”Investointeja tuotantoon on tehty ja se on pitkälti automatisoitua. Linjastot tällaisille kanistereille ovat olemassa ja meillä olisi kapasiteettia tuottaa enemmänkin. Kustannus suljetulle kierrolle on toki hieman suurempi, kuin kokonaan neitseellisestä raaka-aineesta valmistetulle pakkaukselle. Euroopassa muualla suljettua kiertoa kuitenkin varmasti jo käytetään, koska volyymit ovat suuremmat”, Heljanko toteaa.
Hänen mukaansa laadukkaan tuotannon kannalta tärkeää on se, että tiedetään, mistä kierrätysmuovi tulee ja mitä säkit sisältävät.
”Muovilaadut tulee olla hyvin merkitty. Saimme tästä pilotista varsin positiivista kokemusta. Vastaava toiminta on aivan mahdollista jatkossakin”, Heljanko summaa.
Pakkausmateriaalien suljetusta kierrosta kestävyyden vaatimus?
Heidi Kähkönen kertoo, että keskustelut suljetun kierron mahdollisuuksista ovat jatkuneet, vaikka itse pilottiprojekti päättyi. Kiinnostusta suljetun pakkauskierron ekosysteemin rakentamisesta Suomessa löytyy.
”Sen rakentamiseen tarvitaan yhteistyötä ja rahoitusta. Ja tietysti ymmärrystä onnistumisen edellytyksistä. Nyt kun olemme menestyksekkäästi kokeilleet suljettua kiertoa Kiillon ammattihygieniapakkausten osalta, jaamme mielellämme osaamistamme ja oppeja laajempaan käyttöön. Itse toivon, että pakkausmateriaalin suljettu kierto voisi olla yksi kestävyyden vaatimus tulevaisuudessa”, Kähkönen pohtii.
Projektissa syntyneitä pakkauksia käytetään valittuihin Kiilto-tuotteisiin alkuvuodesta 2025.
Lisätietoja:
Heidi Kähkönen
Packaging Development Manager
Heidi.kahkonen@kiilto.com
+358408370830