Koronavirus keskeytti Kiilto Pro Academyn koulutukset hetkeksi. Asiakkaiden tarpeeseen vastattiin ja toukokuussa märkätila-, sisäilma-ja jälleenmyyjäkoulutukset alkoivat taas pyöriä –nyt webinaareina.
Kun koronavirus pakotti keväällä suomalaiset kahden metrin päähän toisistaan, oli Kiillon peruttava asiakkailleen järjestettävät koulutukset.
Ratkaisuna Kiilto Pro Academyn perinteiset märkätila-, sisäilma-ja jälleenmyyntikoulutukset muutettiin nopealla tahdilla webinaareiksi.
Projektipäällikkö Tanja Starck Kiilto Vantaan Varistolta kertoo, että webinaareja oli jo suunniteltu ensi syksyksi.
”Kun koulutukset laitettiin jäihin koronatilanteen takia, oli luontevaa käynnistää webinaarit jo nyt. Kysyntää niille alkoi olla jo ennen kuin saimme kaiken valmiiksi”, Starck sanoo.
Kiilto Lempäälän aluepäällikkö Marko Suominen kertoo, että normaalioloissa Kiilto kouluttaa tuhansia ihmisiä vuodessa. Tarve koulutukselle ei katoa koronan takia.
”Esimerkiksi märkätilatöitä tekevät tarvitsevat täydennyskoulutusta kahden vuoden välein ylläpitääkseen sertifikaattinsa”, Suominen toteaa.
Iso osallistujamäärä yllätti positiivisesti
Kevään kaksi ensimmäistä webinaaria – molemmat märkätilan suunnittelun ja valvonnan täydennyskoulutuksia – järjestettiin 15. ja 27. toukokuuta.
Koulutukset muokattiin webinaareiksi nopealla aikataululla.
”Tarvittiin ohjelmapäivitykset, ohjelmistokoulutusta ja yhteistyötä koko tiimin kesken. Koko koulutuspaketin sisältö piti päivittää ja tarkastaa, osa materiaaleista luotiin kokonaan uudestaan. Piti sukeltaa tulevien osallistujien pään sisään ja luoda uusi konsepti”, Starck kuvailee.
Starck veti ensimmäiset koulutukset yhdessä Kiilto Vantaan Variston avainasiakaspäällikkö Anssi Rajasen kanssa.
”Olen tottunut siihen, että kouluttaessa kädet viuhtovat, näytän tuotteita ja ympärillä on paljon rekvisiittaa. Oli aika poikkeuksellista, että koulutuksen alkaessa istuu yksin keittiössä ja tietokoneen näytölle ilmestyy sata osallistujaa, mutta ketään et näe etkä kuule”, Rajanen naurahtaa.
Ensimmäiset webinaarit olivat isoja onnistumisia. Osallistujamäärät ja sitoutuneisuus yllättivät positiivisesti.”Ensimmäisessä webinaarissa oli yli sata osallistujaa. Heistä peräti 96 oli linjoilla loppuun asti”, Suominen laskee.
Webinaarit jäävät, kun erikoistila loppuu
Ensimmäiset webinaarit olivat asiantuntijakoulutuksia. Starck kertoo, että ne olivat alun perinkin tiiviitä tehopaketteja ja taipuivat hyvin webinaarimuotoon. Tulevia webinaareja varten on pohdittu, miten etäkoulutus palvelee parhaiten suorittavan puolen tekijöitä.
”Käytännön tekijöille koulutukset ovat olleet käytäntöpainotteisia, esimerkiksi tuotteita on ollut mahdollisuus kokeilla itse. Tämä on pieni haaste webinaareissa. Jatkossa panostetaan siis entistä enemmän kuvamateriaaliin ja mahdollisuuksien mukaan videoihin”, Rajanen kertoo.
”Kuuntelemme osallistujien palautetta ja olemme jo päivittäneet toimintatapoja kokemustemme mukaan. Uusia tapoja elävöittää koulutuksia pitää kehittää koko ajan”, Starck jatkaa.
Webinaarit jatkuvat kesäkuussa. Sen aikana järjestetään Kiilto Pro Sisäilma –suunnittelut ja ratkaisut -webinaari 12.6. ja 24.6., märkätilojen ja -tuotteiden koulutus myyntihenkilöstölle 3.6. ja 9.6. sekä urakoitsijoille ja asentajille tarkoitettu märkätilakoulutus 4.6. ja 18.6.
Starck toteaa, että webinaarit tulevat olemaan tärkeä osa asiakkaiden kontaktointia erikoistilan jälkeenkin.
”Webinaarien avulla tavoitamme sellaisiakin osallistujia, joiden osallistuminen on rajallista tai jopa mahdotonta. Jatkossa voimme laatia palautteiden perusteella täsmäpaketteja halutuista sisällöistä ja tavoittaa nopeasti kohderyhmiä, joille tieto on tarpeen.”