Serto-pesuainepakkaukset valmistetaan Fortum Circo®-kierrätysmuovista, joka tehdään kotimaisista kierrätetyistä kuluttajamuovipakkauksista. Sen hiilijalanjälki on yli puolet pienempi kuin neitseellisen muovin. Muovin kierrätyksen toteutuminen vaatii koko arvoketjun yhteistyötä.
Monesta suomalaisesta kotitaloudesta löytyy jo oma keräysastia pakkausmuovin kierrätykseen. Täysimittaisesti kierrätyksen voidaan ajatella toteutuvan kuitenkin vasta, kun kuluttajien lajittelemat muovipakkaukset kierrätetään uusioraaka-aineeksi ja sitä hyödynnetään uusissa pakkauksissa tai tuotteissa.
”Muovin keräys ja kierrätys ovat välttämättömiä ensimmäisiä askelia sille, että uusiomuovia saadaan. Olennaista on kuitenkin se, mitä sen jälkeen tapahtuu. Kierrätetyn muovipakkauksen ja uuden pakkauksen välille mahtuu monitahoinen prosessi, johon tarvitaan eri alojen toimijoita ja yritysten yhteistyötä. Tarvitaan kiertotaloutta”, sanoo Kiillossa projektin moottorina toiminut Kaisa Tuppura.
”Circo-kierrätysmuoviin siirtymällä olemme säästäneet 30 tonnia neitseellistä HDPE-muovia.”
Kierrätysmateriaalista valmistettu pakkaus koetaan helpoksi tavaksi tehdä vastuullisia valintoja
Vastuullisuus on pyykinpesuaineita ostaessa erityisen tärkeää 38 %:lle kuluttajista. Monet kuitenkin kokevat, että tuotteen vastuullisuutta on vaikea arvioida, sillä vastuullisuuteen liittyviä tekijöitä pidetään epäselvinä ja pelätään niiden olevan vain mainoskikka. Näin kertoo Kiillon teettämä tutkimus.
”Tulos haastaa meitä yrityksiä viestimään selkeämmin ja paremmin. Konkreettiset teot auttavat siinä. Esimerkiksi Circo-kierrätysmuoviin siirtymällä olemme säästäneet 30 tonnia neitseellistä HDPE-muovia.”, Tuppura pohtii.
Tutkimuksen mukaan pakkauksen kierrätettävyys, puhtaan lopputuloksen saavuttaminen mahdollisimman pienellä pesuainemäärällä sekä vastuullinen valmistaja ovat tärkeimpiä vastuullisuustekijöitä pyykinpesuaineissa.
”Olen iloinen siitä, että tuloksissa heijastuu kuluttajien ymmärrys niin pakkausten, itse tuotteen kuin valmistajan vastuullisuudesta. Jokaisella osa-alueella on tärkeää tehdä jatkuvaa kehitystyötä. Pakkauksen kierrätettävyyden lisäksi huomiota kannattaa kiinnittää siihen, mistä materiaalista se on valmistettu”, Tuppura opastaa.
Tutkimuksesta ilmeni, että 75 % nestemäisen pyykinpesuaineen käyttäjistä pitää kierrätetystä muovista valmistettua pakkausta kiinnostavana nestemäiselle pyykinpesuaineelle.
”Sitä pidetään helppona ja vaivattomana tapana tehdä vastuullisempia valintoja. 45 % nestemäisen pyykinpesuaineen käyttäjistä valitsisi ensisijaisesti kierrätetystä muovista valmistetun pakkauksen muiden pakkaustyyppien sijaan. Kuljemme siis samaan suuntaan kuluttajien vastuullisuusvalintojen kanssa”, iloitsee Tuppura.
”Serto-pullo on erinomainen kiertotalousesimerkki siitä, kuinka kierrätetty kuluttajamuovipakkaus saa uuden elämän uutena muovipakkauksena.”
Kohti tiukkoja ilmastotavoitteita
Kiillon tavoitteena on, että 70 % sen tuotteiden pakkauksista on uudelleenkäytettäviä, kierrätysmateriaalia tai uusiutuvia vuoteen 2025 mennessä. Suurin osa Kiillon toimintaan liittyvistä päästöistä on niin sanottuja epäsuoria (Scope 3) päästöjä, jotka aiheutuvat muusta kuin esimerkiksi omasta valmistuksesta tai ostetusta energiasta. Suurin päästölähde ovat raaka-aineet. Kiillon tuotekehitys etsii jatkuvasti ympäristöä vähemmän kuluttavia raaka-aineita ja pakkausmuotoja.
Tärkeä linkki uusien Serto-pakkausten mahdollistamisessa on yhteistyökumppani Fortum, joka valmistaa Circo®-kierrätysmuovia.
”Tiukkojen tavoitteiden saavuttaminen edellyttää innovatiivisia yhteistyökumppaneita ja halua onnistua yhdessä. Serto-pesuainepakkausten kohdalla voimansa yhdistävät niin kuluttajat kuin teollisuuden edelläkävijäyritykset”, Tuppura summaa.
Circo-kierrätysmuovin myynnistä vastaava Anniina Rasmus Fortumilta kertoo, että Circo® sopii moniin eri käyttötarkoituksiin.
”Raaka-aineena se on tasalaatuinen ja vastuullinen valinta, jota voidaan myös räätälöidä asiakaskohtaisiin tarpeisiin uusiomuovimateriaaleiksi”, hän kertoo.
”Serto-pullo on erinomainen kiertotalousesimerkki siitä, kuinka kierrätetty kuluttajamuovipakkaus saa uuden elämän uutena muovipakkauksena. Muovipakkauksille on tulossa kierrätyssisältövelvoite, mikä tarkoittaa, että vuoteen 2030 mennessä kaikkien ei-elintarvikekontaktissa olevien pakkausten tulee sisältää vähintään 35 % PCR (post-consumer recycled) -kierrätysmuovia, eli muovia, joka on kierrätetty kuluttajamuovijätteestä. Kiilto toimii tässä suunnan näyttäjänä ja edelläkävijänä Serto-pullojen ollessa jo nyt 100 %:sti kierrätysmuovista valmistettuja” , jatkaa Rasmus.
Helppo muistisääntö kuluttajille: mitkä muovit keräysastiaan?
1) onko se pakkaus
2) onko se muovia
3) onko se puhdas (ei öljyä, marinaadia, nesteitä jne.)
Laita muovipakkausten keräysastiaan! (Lähde: Muoviteollisuus ry)
6 ympäristönäkökulmaa pakkausuudistuksesta
- Kierrätysperäinen raaka-aine syntyy kuluttajien toiminnasta jätteenä tai teollisuuden sivutuotteena. Aiemmin nämä materiaalivirrat ovat olleet jätettä, jotka ovat kulkeutuneet kaatopaikalle tai esimerkiksi energiapolttoon. Nyt hukkamateriaali halutaan käyttää jonkin muun materiaalin valmistukseen.
Kierrätettävä tarkoittaa sitä, että pakkauksen voi kierrättää ottamatta kantaa siihen, mistä materiaalista se on valmistettu. - Uuteen pakkausmateriaaliin siirtyminen on monivaiheinen prosessi. Pakkauksen valmistajan pitää testata, että kierrätysmuovista pystytään tekemään laadukas pakkaus. Ennen kuin pakkausta voidaan käyttää pyykinpesuaineisiin, sen toimivuus ja turvallisuus varmistetaan laboratorio- ja tuotantotesteillä.
- Kierrätysmuoviin siirtyminen Serto-pakkauksissa säästää 30 tonnia neitseellistä HDPE-muovia.
- Fortum Circo® on kotimaisista kuluttajamuovipakkauksista valmistettua kierrätysmuovia. Circo-kierrätysmuovin hiilijalanjälki yli puolet pienempi kuin neitseellisen muovin.
- Kiilto on asettanut tavoitteekseen olla oman tuotantonsa osalta hiilineutraali vuoteen 2028 mennessä ja vuoteen 2031 mennessä se vähentää epäsuoria (GHG, scope 3) CO2-päästöjään 21% vuoteen 2021 verrattuna.
- Kiillon ympäristötavoitteet linkittyvät myös laajempaan viitekehykseen. Olemme sitoutuneet on sitoutunut asettamaan tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet (SBTi).
Lisätietoja:
Kaisa Tuppura
Head of Marketing, Consumer Goods
Kiilto
kaisa.tuppura@kiilto.com
+358456325933
Anniina Rasmus
Commercial Manager, BL Plastics
Fortum Recycling & Waste
anniina.rasmus@fortum.com
+358400815484