Käsihygienian tilapäinen korostuminen muutama vuosi sitten jätti jäljen, joka vaikuttaa asiakaskokemukseen ravintoloissa edelleen. Flunssakauden kynnyksellä onkin hyvä huolehtia, että asiakkaiden käytettävissä on luotettaviksi ja tehokkaiksi mielletyt käsihuuhteet.
Koronapandemiavuosien myötä käsihygienian merkitys korostui entisestään, kun myös asiakkaat kiinnittivät entistä enemmän huomiota ravintoloiden puhtauteen ja tarjolla oleviin käsihuuhteisiin. Lisääntyneen kiinnostuksen piikki oli väliaikainen, sillä kuluttajien käsihygieniatottumukset ovat sittemmin lähteneet laskuun. Kiillon teettämän tutkimuksen mukaan ennen pandemiaa 26 % käytti käsihuuhdetta aina saapuessaan julkiseen tilaan, kuten ravintolaan. Vuonna 2020 määrä nousi nopeasti 65 prosenttiin, kunnes laski jälleen 48 prosenttiin pari vuotta myöhemmin.
Hiipumisesta huolimatta vaikuttaisi siltä, että aiempaa paremmat käsihygieniatottumukset ovat tulleet jäädäkseen. Sen myötä myös sillä, millainen tunnevaikutus käsihuuhteilla on asiakkaisiin, on selkeä merkitys. Saman tutkimuksen perusteella enemmistö kokee, että julkisissa tiloissa asiakkaiden saatavilla oleva käsihuuhde lisää turvallisuuden tunnetta. Ravintolassa käsihuuhteet rakentavat siis jo sisään käydessä mielikuvaa, että asiakas ja hänen ruoka-annoksensa ovat hyvissä käsissä.
Vastuullisuus alkaa todennetusti tehokkaista tuotteista
Kun kyse on käsihygieniatuotteista, sekä asiakas että henkilökunta haluavat olla varmoja niiden toimivuudesta. Tärkeää on tiedostaa, etteivät kaikki käsien desinfiointiin kehitetyt tuotteet tehoa samalla tavalla erilaisiin taudinaiheuttajiin. Tänä päivänä lähes 70 % pitää joko erittäin tai melko tärkeänä sitä, että käsihuuhteella on dokumentoitu vaikutus bakteereihin ja viruksiin. Ei siis ole yhdentekevää, millaisella käsihuuhteella turvallisuuden tunnetta pyrkii luomaan ravintolassa.
Henkilökunnalle tehon lisäksi merkitsee tuotteiden hellävaraisuus. Kun työ vaatii käsihygieniatuotteiden toistuvaa käyttöä työpäivän mittaan, on tärkeää, että ne sisältävät myös runsaasti hoitavia ainesosia. Näin ravintola-ammattilaisen tärkeimmät työvälineet, omat kädet, pysyvät hyvässä kunnossa – mikä osaltaan myös edistää hyvää käsihygieniaa ravintolassa.
Erisan Pro auttaa huolehtimaan turvallisuudesta entistä kestävämmin keinoin
Kiilto on jo pitkään vastannut puhtaus- ja hygieniatarpeisiin Suomessa laadukkailla tuotteilla, jotka ovat kotimaisen tuotekehitystyön sekä asiantuntijuuden tulosta. Sen kehittämä ja valmistama Erisan Pro -tuotesarja on tullut tutuksi niin ammattilaisille kuin heidän asiakkailleen erityisesti terveydenhuollossa ja ravintoloissa. Koko valikoima kantaa Allergiatunnusta takeena siitä, että hajusteettomat tuotteet sopivat myös herkälle iholle, tinkimättä ammattikäytön vaatimasta tehosta.
Mutta käsihygienian vastuullisuus ei pääty tehokkuuteen. Siksi Erisan Pro on entistä hellävaraisempi käsien lisäksi myös ympäristölle. Erisan Pro -käsihuuhteissa käytetään nyt kasvipohjaista bioetanolia, mikä vähentää merkittävästi niiden ympäristövaikutuksia. Myös pakkauksia on uudistettu. Ravintoloissa suositut Erisan Pro Soap ja Erisan Pro Etasept -tuotteet pakataan pumppupullopakkauksiin, jotka valmistetaan kokonaan virvoitusjuomapulloista kierrätetystä muovista. Erisan Pro -sarja tarjoaa keittiöammattilaisille helpon tavan tehdä kestävä valinta ilman kompromisseja tehon tai laadun suhteen.
Artikkelin ensijulkaisu osana kaupallista yhteistyötä: kespro.com
Haluatko tiedon uutuuksista ja ajankohtaisasioista Erisan Pro -tuotteita koskien?
Tilaa henkilöhygienia-aiheinen uutiskirjeemme (lupaamme: ei roskaa, vaan puhdasta asiaa).