Kiilto tarjoaa ainoana Suomessa Joutsenmerkittyjä tuotteita elintarviketeollisuuteen. Hämeenlinnan Osuusmeijerillä on CIP-pesuaineista hyviä käyttökokemuksia; tuotteet istuvat erinomaisesti myös yrityksen arvoihin.
Hämeenlinnan Osuusmeijerissä käsitellään vuodessa hulppeat sata miljoonaa litraa raakamaitoa. Meijerin omistajilla, 108 osakastilalla on yhteensä noin 5600 lehmää. Lisäksi raakamaitoa tulee muilta Arla Suomi -yhteistyöryhmän tiloilta. Hämeenlinnan Osuusmeijerin tuotteita – maitoa, piimää ja kermaa – on tarjolla ympäri maata.Hämeenlinnan Osuusmeijerin laatu-, ympäristö- ja tuotekehityspäällikkö Anne Isokangas kertoo, että kun raakamaidosta tehdään vaikkapa kevytmaitoa, niin mukana on monta eri vaihetta.
– Separoinnissa maito ja kerma erotetaan toisistaan. Vakioinnissa maitoon lisätään kermaa niin, että rasvaprosentiksi tulee tasan 1,5 prosenttia. Tuote mahdollisesti d-vitaminoidaan. Homogenoinnissa maidon rasvapallot pilkotaan niin, että ne jakaantuvat tasaisesti nesteeseen. Pastöroinnissa maito lämpökäsitellään niin, että maidosta tulee turvallista ja se säilyy pidempään.Joka päivä meijerin tuotantolaitteet pestään tarkkaan, jotta niihin ei jää mitään edellisistä tuotantoeristä.
– Pesu on erittäin tärkeää. Sen merkityksen ymmärtää, kun ajattelee, miten nopeasti vaikkapa kotona keittiön pöydälle pudonnut maitotilkka happanee, Isokangas kuvailee.
Tehokas, turvallinen ja ympäristöystävällinen
Hämeenlinnan Osuusmeijeri aloitti helmikuussa 2019 yhteistyön Kiillon kanssa.
Kiillolta tulevat meijerin tuotantolinjan puhdistukseen käytettävät pesuaineet, muun muassa Joutsenmerkityt CIP-tuotteet emäksinen kiertopesuaine F 47 Tarmo ja hapan pesuaine F 60 Ciro sekä kuljetuslaatikoiden pesuun tarkoitettu F 24 Fabox. Kiilto tarjoaa ainoana Suomessa Joutsenmerkittyjä tuotteita elintarviketeollisuuteen.
– Joutsenmerkki-tuotteet ovat tehokkaita, turvallisia ja sopivat hyvin käyttötarkoitukseensa. Sitten tulee vielä se iso plussa siitä, että tuotteet ovat kestäviä valintoja myös ympäristön kannalta, Isokangas kertoo.
– Tällä hetkellä jo puolet käyttämistämme pesuaineista ovat Joutsenmerkittyjä. Eniten menee Tarmoa, hän lisää.
Liiketoiminnan kehityspäällikkö Arton Ibrahimi Kiillolta huomauttaa, että Joutsenmerkki-tuotteille on tiukat vaatimukset.
– Tuotteet ovat läpäisseet yksityiskohtaiset testit, joissa on tutkittu muun muassa niiden tehokkuutta, ekotoksisuutta, biokertyvyyttä ja hajoavuutta. Huomiota on kiinnitetty pesuaineiden koko elinkaareen, Ibrahimi kuvailee.
– Kiilto haluaa auttaa asiakkaitaan saavuttamaan ympäristötavoitteensa tarjoamalla vihreitä ratkaisuja, hän lisää.
Konkreettinen ympäristöteko
Joutsenmerkki istuu hyvin yhteen Hämeenlinnan Osuusmeijerin arvojen kanssa.
– Olemme ottaneet käyttöön sertifioidun ympäristöohjelma ISO 14001:n. Etsimme jatkuvasti keinoja toimia entistä ympäristöystävällisemmin; olemme muun muassa tehostaneet lämmön talteenottoa sekä jätteiden lajittelua. Joutsenmerkityt tuotteet ovat yksi esimerkki ympäristöajattelustamme, Isokangas mainitsee.
Ympäristöajattelun merkitys on kasvussa koko elintarvikealalla.
– Joutsenmerkittyjen tuotteiden käyttö kertoo myös omille asiakkaillemme, esimerkiksi Arlalle ja kaupan keskusliikkeille, että teemme konkreettisia ympäristötekoja.
Sama viesti on tarkoitettu luonnollisesti myös loppukäyttäjille, kaikille maitotuotteiden käyttäjille:
– Ympäristöystävällinen toiminta vaikuttaa positiivisesti myös maidon yleiseen imagoon.
Jatkuvaa kehittämistä
Isokangas on tyytyväinen yhteistyöhön Kiillon kanssa. Vireillä on myös uusia kehityshankkeita:
– Paraikaa tutkimme yhdessä, miten pesuissa käytettävä vesimäärä voitaisiin optimoida, ilman, että pesutulos kärsii.
– Myös veden säästäminen on ympäristöteko, Isokangas muistuttaa.