Filterpakilla on alusta asti pyritty näkemään ja ennustamaan ilmansuodatus- ja ilmanpuhdistusalan mahdollisia trendejä sekä investoimaan ja kehittämään rohkeasti toimintaa näitä silmällä pitäen. Vuonna 2020 Filterpak on laajentanut tuotevalikoimaansa NeSu-kansalaismaskeilla.
NeSujen tuotantolinjan hankinta oli monen kuukauden ponnistus, eikä olisi onnistunut ilman olemassaolevia kontakteja maailmalla. Tuotantolinjan hankintahetkellä Filterpakilla ei ollut yhtään valmistussopimusta, mikä tarkoitti valtavaa riskinottoa perheyritykselle.
”Lähdimme tuotantoon todella nopeasti, mutta päätöstä helpottivat tutut materiaalitoimittajat ja laitevalmistajat”, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Peter Nordlund.Tuotekehitys ja -innovointi ovat olleet jo pitkään Filterpakin toiminnan ydin. Tuotteita suunnitellaan ja parannellaan jatkuvasti yhteistyössä laitevalmistajien ja muiden sidosryhmien kanssa. Laadukkaiden ilmansuodattimien valmistus tarjosi hyvän mahdollisuuden laajentaa maskien tuotantoon. Asiantuntemus puhtaasta ilmasta laajennettiin rakennuksista ja tehtaista ”henkilökohtaiseen” ilmanlaatuun.
Kotimaisuus, laatu & turvallisuus
Filterpakilla halutaan, että tuotteet edustavat luotettavuutta, turvallisuutta ja ovat kotimaista alkuperää. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii sopimus Kiillon kanssa; nyt Filterpakin tuotteissa käytetään myös Suomessa tuotettua liimaa.
”Kotimaisuus on tärkein arvomme. Kun tuottajat ovat lähellä, koko ketjua on helpompi hallita ja vaikuttaa laatuun”, Nordlund toteaa.
NeSu-maskeilla yritys haluaa huolehtia, että ihmisten arki pystyisi jatkumaan mahdollisimman muuttumattomana epidemian keskellä. Maski ei ole ainoa, aukoton keino koronan leviämisen estämiseksi, mutta sillä on suuri vaikutus yhdessä muiden toimien kanssa.
Liiketoiminnan kasvu vaatii myös investointeja henkilökuntaan
Perheyritystaustastakin johtuen Filterpak on erittäin ihmisläheinen yritys. Koko henkilöstö kuuluu Filterpak-perheeseen – kaikista huolehditaan ja osaamista arvostetaan.
”Menestyksen takana on löytää ihmisiä, jotka lähtevät nollasta sataan ja ovat valmiita oppimaan uutta”, Nordlund kuvailee.Liiketoiminnan kasvu vaatii paljon lisää henkilöresursseja ja uutta henkilökuntaa koitetaan rekrytoida määrätietoisesti lisää.
Kuitujen asiantuntija Ahlstrom-Munksjö varmistaa, että Filterpakilla on käytössä parhaat materiaalit
Otto Kivi, Ahlstrom-Munksjön myyntipäällikkö, kuvailee yhteistyötä Filterpakin kanssa keskustelevaksi ja avoimeksi.
”Filterpak tuntee suodattimet ja asiakkaat Suomen markkinassa, me tunnemme kuidut. Olemme yhdessä luoneet menestystarinoita, joista molemmat saavat hyötyä.”
Viimeisin menestystarinoista on kasvomaskit, joiden osalta yhteistyö lähti liikkeelle tunnustelevasti. Alhström-Munksjö kartoitti tilannetta jo helmikuussa, pohdinnan jälkeen Filterpak päätti lähteä mukaan maskien valmistamiseen.
”Yhteistyömme on hyvää, joten alun jälkeen pääsimme vauhdilla eteenpäin”, Kivi kuvailee.
Maskien suuri tarve on luonut molemmille yrityksille nopeasti uutta liiketoimintaa, mutta edellyttänyt myös todella ketterää toimintaa.”Vaikka maskit ovat meille kannattavia, tärkeintä on, että yhteiskunta pääsee palaamaan normaaliin. Toivon, että pääsemme aloittamaan Filterpakin kanssa tulevaisuudessa uusia projekteja, positiivisempien asioiden osalta”, Kivi lopettaa.
Kiilto ja Filterpak etsivät ympäristölle parempia ratkaisuja
Kiilto toimittaa Filterpakille suodatintuotteiden kokoonpanoon käytettävää liimaa. Yritysten välinen yhteistyö on tavarantilaajan ja toimittajan suhdetta tiiviimpää.
”Meitä yhdistää tulevaisuuteen katsova asenne”, sanoo Kiillon Business Area Director Tomi Takala.
Uusia ratkaisuja yritykset kartoittavat yhdessä esimerkiksi kiertotalouden osalta. Mietinnässä on ollut muun muassa Filterpakille toimitettavan liiman pakkausmateriaalina toimivien suursäkkien jatkohyödyntäminen fiksummin sekä paremmat logistiset ratkaisut.
”Kehitämme tällä hetkellä maailmanlaajuisesti innovatiivista kompostoituvaa sulateliimaa, joka on valmistettu suurimmalta osin uusiutuvista raaka-aineista”, Takala kertoo.
Takala kiittää Filterpakia luottamuksesta suomalaiseen tietotaitoon ja kumppanuuksiin.
”On hienoa, että Filterpak etsii ratkaisuja läheltä”, hän summaa.
Artikkeli julkaistu alun perin Kauppalehden Innovaatiot-liitteessä 10/2020.