5 vinkkiä ravintolan puhtauteen

Ravintola- ja foodservicealalla on kohdattu paljon haastaita viime aikoina. Uudet liiketoimintatavat tulee ottaa huomioon myös hygieniasuunnitelmissa ja on entistä tärkeämpää pystyä tehokkaasti viestimään hygieniamenetelmistä työntekijöiden kanssa.

Puhtaus on puoli ruokaa ja ammattikeittiöissä myös olennainen osa ruokaturvallisuutta. Turvallisuus puolestaan perustuu systemaattisiin toimintatapoihin ja hyvään käsihygieniaan. Normaalioloissa keittiöillä on käytettävissä suppea, mutta riittävän kattava tuotevalikoima, jonka avulla kaikki puhdistustyöt voidaan hoitaa. Käytännössä keittiö tarvitsee vain 5-6 tuotetta tavoitteiden mukaisen puhtaustason ylläpitämiseen.

”Keittiöala on kansainvälinen, joten tuotteiden käyttöohjeiden on löydyttävä monella kielellä. Tuotteiden käyttöturvallisuuden kannalta on tärkeää, että tuotteiden käyttö- ja annosteluohjeet ovat selkeät; piktogrammit ja väritunnisteet helpottavat osaltaan tuotteiden oikeaa käyttöä”, toteaa Kiillon Foodservice -liiketoiminnan Solution Manager Janek Seitovaara ja jatkaa:

”Ravintola-alalla on myös yhä yleisempää vuokrata työntekijöitä. Vuokratyöntekijöitä käytetään esimerkiksi paikkaamaan sairaslomia ja muita poissaoloja. Myös vierailevat kokit ja keittiömestarit ovat tuttu näky ravintoloissa. Meille Kiillolla on tärkeää ottaa huomioon alan kansainvälisyys ja panostamme paljon tuotteiden helppolukuisuuteen ja selkeyteen. Tämä lisää turvallisuutta foodservice-alalla.”

5 askelta kohti puhtaampaa ravintolaa

  1. Mieti, kuinka voit helpottaa vierailevan henkilökunnan työtä. Digitaalinen ratkaisu hygieniasuunnitelmille, tuotetiedoille ja menetelmille helpottaa vierailevien keittiömestareiden sekä vuokratyöntekijöiden työtä. On helppo tulla työskentelemään uuteen ravintolaan, kun kaikki tiedot löytyvät samasta digitaalisesta paikasta, esimerkiksi Kiillon Hyginet palvelusta
     
  2. Kiinnitä huomiota turvallisiin pintoihin. Keittiössä tämä tarkoittaa, että jokaisen tulee ottaa vastuuta ja jatkuvasti työskennellä kohti hygieenisempiä pintoja. Pintojen desinfiointi eri työvaiheiden välillä, keittiövälineiden oikeaoppinen käyttö, astian pesu sekä HACCP tietoisuus, ovat asioita, jotka tulee pitää mielessä. Pidä huoli omasta työskentelypisteestä ja -välineistäsi, ota vastuuta siitä, että omilla toimillasi mahdollistat turvallisen ympäristön kaikille. Tämä tarkoittaa esimerkiksi hyvää henkilökohtaista hygieniaa ja hyvää pintahygieniaa sekä tuotteiden oikeaoppista käyttöä. Pintahygienian parantamiseksi muista, sumuta – pyyhi – sumuta -menetelmä tai jos käytät pyyhkeitä: pyyhi – heitä pois – pyyhi – menetelmä.
     
  3. Muista huomioida uudet toimintatavat kuten takeaway ja kotiinkuljetukset hygieniasuunnitelmassa. Takeway kuljetukset ovat yhä suurempi osa monen ravintolan arkea. Käyttövalmiit tuotteet ja pyyhkeet sopivat loistavasti liikkuvaan työhön ja pitävät huolta hygieniasta tien päällä.
                                                                                    
  4. Tarjoa mahdollisuus käsienpesuun ja desinfiointiin sekä henkilökunnalle, ravintola-asiakkaille että ruoankuljettajille. Hyviä paikkoja käsihuuhteelle ovat esimerkiksi tiski, ravintolapöydät sekä ulko-oven läheisyys. Jos mahdollista, aseta automaattinen käsihuuhdeannostelija lähelle ovea. Kädet voi desinfioida sekä tullessa että lähtiessä ravintolasta. Muista, että desinfioivat pyyhkeet ovat hyvä lisäys takeaway -kuljetuksien mukaan.
     
  5. Muista, että koulutus ja kommunikointi henkilöstön kanssa hygieniasuunnitelmasta on tärkeää. Turvallisuus lisääntyy, kun ohjeet ovat selkeitä ja ne on helppo tarkastaa paikasta, jonka kaikki tietävät. Hyginet -palvelu toimii myös opetus- ja viestintätarkoituksiin, lue lisää sen mahdollisuuksista täältä.